Felix Rosenqvist fick äran att ta målflagg bakom ratten i Jackie Chan DCR JOTA-teamets bil #37 i helgens 24-timmarslopp i Daytona, USA – som gick till historieböckerna när ett 36 år gammalt rekord till slut suddades ut.
Rosenqvist – som delade bil med kanadensiske F1-föraren Lance Stroll, spanjoren Daniel Juncadella och holländaren Robin Frijns – tog sig igenom 24 tidvis mödosamma timmar i Amerikas främsta långlopp, där teamet gång på gång tvingades resa sig efter totalt fyra punkteringar, två drive through-straff och ett antal tidskrävande reparationer.
Problemen innebar att ekipaget – som låg på sjätte plats så långt som 15 timmar in i tävlingen – föll bort ur diskussionen om pallplatserna, men Rosenqvist kunde i alla fall föra den ORECA-byggda LMP2-bilen över mållinjen på 15:e plats totalt bland 50 startande (varav 20 i den snabbaste prototypklassen där också #37 var anmäld).
Smålänningen fick därmed ta målflagg i ett race som går till historieböckerna som det snabbaste och längsta Daytona 24-timmars någonsin: med 4628 km (808 varv) kunde segrande Mustang Sampling-teamet (Christian Fittipaldi/Felipe Albuquerque/Joao Barbosa) slutligen radera ut ett rekord som stått sig ända sedan 1982.
För att belysa den rekordsnabba farten i årets upplaga av tävlingen lyckades även Rosenqvist och co. trots sina omfattande problem att passera det gamla rekordet (med drygt fem kilometers marginal) – svensken och hans förarkollegor hann tillryggalägga 4451 km (777 varv) under dygnet i Florida.
– Det har varit ett tufft race, krävande för både oss förare och för materialet, men jag är glad att vi lyckades ta oss i mål, säger Felix Rosenqvist. Man kör ju alltid för att vinna, men vi har helt enkelt haft för många problem den här gången. I övrigt har det varit en kul helg med Lance, Dani och Robin, och med teamet – jag har inte jobbat med Jackie Chan DCR JOTA förut, men det har verkligen fungerat bra. Det är bara tråkigt att inte resultatet blev bättre, för jag tror att vi hade kapacitet för en pallplats.
Helgens race markerade Rosenqvists andra start i Daytona 24-timmars. Den första skedde 2016, då han tvingades bryta.
26-åringen reser nu direkt vidare till Chile, där hans ordinarie tävlande i Formel E fortsätter kommande helg (den 3 februari) med Santiagos E-Prix. Rosenqvist leder just nu Formel E-sammandraget inför säsongens fjärde race.
– Jag ser fram emot Chile, fortsätter Rosenqvist. Jag flyger dit i morgon (måndag) och tar några dagar ledigt före racet; det behövs efter en hektisk start på året. Banan i Santiago är helt ny för alla – första gången Formel E är där – men jag har en bra känsla. Målet är att bygga vidare på våra segrar i Hong Kong och Marrakesh, och att försöka utöka mästerskapsledningen.
Totalt fick Felix Rosenqvist 7 timmar och 30 minuter bakom ratten i Daytona 24-timmars; över två timmar mer än någon av sina teamkamrater.
RESULTAT – DAYTONA 24-TIMMARS