Felix Rosenqvist avfyrade ett allvarligt varningsskott mot sina konkurrenter vid helgens premiär för Formel E-säsongen 2017-18 på gatorna i Hong Kong, när han via en dramatisk händelsekedja blev den blott andre föraren någonsin i elbilsmästerskapets historia att slå till med både pole position, snabbaste varv och seger i ett och samma lopp.
Rosenqvist pendlade mellan alla tänkbara känslolägen under premiärhelgen i den asiatiska metropolen, där han lyckades vända ett till synes hopplöst läge till en i slutändan osedvanligt stor framgång.
– En väldigt speciell helg, säger Felix Rosenqvist. Jag kan inte minnas när jag gick igenom så många känslor på en och samma gång. Det här bevisar verkligen att allting kan hända i motorsport. Jag saknar ord, egentligen – men vi har onekligen fått en bra start på säsongen!
Den 26-årige smålänningen inledde helgen i Hong Kong med att bli torpederad av senare bestraffade italienaren Luca Filippi i det första av de två race som kördes, men lyckades ändå ta målflagg som sjua – och inkassera en extra poäng för snabbaste varv.
Dessvärre tilldelades Rosenqvist i efterhand ett tidstillägg som en konsekvens av ett tekniskt fel på svenskens Mahindra Racing-bil, och sjundeplatsen förbyttes istället mot en icke-poänggivande 14:e.
Vindarna skulle dock komma att vända till det bättre på söndagen, då det andra heatet avgjordes på morgonen svensk tid. Rosenqvist slog till med en spektakulär pole position i kvalet, där han brottades med vild överstyrning mellan den krävande stadsbanans hotfulla betongmurar, och fick därmed inleda det 45 varv långa loppet från första ruta i det 20 bilar stora startfältet – fyllt till bredden med några av motorsportens absolut vassaste namn.
Insatsen i kvalet innebär att Rosenqvist nu i sin korta Formel E-karriär redan noterats för fyra pole positions på fyra olika banor: i Marrakesh, Berlin, Montreal och Hong Kong. Det är mer än en tredjedel av banorna på kalendern.
Rosenqvist lyckades den här gången dock inte förvalta sitt utgångsläge som han hoppats. En upplåsning av bakbromsarna in i första kurvan medförde en olycklig snurrning, och Rosenqvist föll tillbaka genom fältet till 11:e plats.
Där och då började emellertid en kraftig upphämtning. När loppet nådde halvdistans hade Rosenqvist gjort processen kort med bland andra Sam Bird och Jean-Eric Vergne – som slutade etta respektive tvåa på lördagen – och när alla förare gjort sina obligatoriska depåstopp var Rosenqvist uppe på en smått sensationell tredjeplats.
Svensken fortsatte sedan att mata på med snabba varvtider i sin jakt på ledarduon Edoardo Mortara och Daniel Abt. Ett avstånd på 15 sekunder krympte till fem, och när Mortara sedan snurrade med bara två varv kvar att köra var andraplatsen ett faktum.
Rosenqvist korsade till slut mållinjen 5.2 sekunder bakom Abt, som i sin 35:e Formel E-start äntligen fick ta sin första seger i mästerskapet – dessutom på sin 25:e födelsedag.
Dramatiken var dock inte över där. Abts Audi-bil diskvalificerades i efterhand i den tekniska efterkontrollen, och segern tillföll istället Rosenqvist.
– Det är blandade känslor just nu, även om de alla i grund och botten är positiva, säger Rosenqvist. Det var ett väldigt intensivt race. Jag vet inte exakt vad som hände i första kurvan, men jag har inte haft rätta känslan i bromsarna på hela helgen och låste helt enkelt upp i bak. Det hände väldigt snabbt och jag hade ingen chans att rädda det. Därefter försökte jag bara samla mig igen, inte stressa för mycket och hitta in i en bra rytm; jag var bekväm i bilen och visste att vi fortfarande hade en bra chans.
Segern är Rosenqvists andra i Formel E efter triumfen i Berlins ePrix förra säsongen. Tillsammans med tre extrapoäng för pole position och ytterligare en extrapoäng för snabbaste varv lämnar Rosenqvist nu Hong Kong som trea i förarsammandraget (som anförs av Bird).
Rosenqvist är den andre föraren i historien att ta hem samtliga tillgängliga poäng (seger, pole position, snabbaste varv) i ett Formel E-race. Endast 2015-16 års mästare, schweizaren Sébastien Buemi, har lyckats med bedriften tidigare (Beijings ePrix 2015).
– Att faktiskt vinna det här efter en sådan start, och att ta alla bonuspoäng för pole och snabbaste varv, känns svårt att greppa, avrundar Rosenqvist. Stort tack till teamet för allt hårt jobb under hösten – jag kan se att det har lönat sig. Skönt att få den här starten och visa att vi har farten.
Nästa Formel E-race körs i Marrakesh, Marocko – där Rosenqvist körde in sin allra första pole position och pallplats förra året – den 13 januari.
RESULTAT
FIA Formula E Championship
Race 1&2 | Hong Kong ePrix (Kina)
Race 1
1: Sam Bird (GBR), 43 varv
2: Jean-Eric Vergne (FRA), +11.575s
3: Nick Heidfeld (GER), +12.465s
4: Nelson Piquet Jr. (BRA), +15.324s
5: Daniel Abt (GER), +17.205s
—
14: Felix Rosenqvist (SWE), +41.174s
Race 2
1: Felix Rosenqvist (SWE), 45 varv
2: Edoardo Mortara (CHE), +7.031s
3: Mitch Evans (NZL), +10.619s
4: Jean-Eric Vergne (FRA), +12.593s
5: Sam Bird (GBR), +12.879s
MÄSTERSKAPSTABELL
FIA Formula E Championship
Efter 2/14 race
1: Sam Bird (GBR), 35 p.
2: Jean-Eric Vergne (FRA), 33 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 29 p.
4: Edoardo Mortara (CHE), 24 p.
5: Mitch Evans (NZL), 15 p.