Felix Rosenqvist kommer att kombinera sina åtaganden i elbilsmästerskapet Formel E med en parallell satsning på den ledande japanska formelbilsserien Super Formula under årets racingsäsong.
Rosenqvist har skrivit på för det anrika stallet Team LeMans, och äntrar Super Formula i en tid då mästerskapet stadigt växer i internationellt anseende tack vare ett av motorsportens mest extrema tekniska reglementen. Bilarna som används hör till världens absolut mest potenta, där turbomotorer på 550 hästkrafter och mycket sofistikerad aerodynamik säkerställer varvtider som endast slås av Formel 1.
25-årige Rosenqvist tar plats bredvid den rutinerade Super Formula-chauffören Kazuya Oshima (JPN, 29 år) i en tvåbilsuppställning för Team LeMans, och blir den förste svensken att tävla på högsta formelbilsnivå i Japan sedan Björn Wirdheim kom till start i mästerskapet (som då gick under namnet Formula Nippon) säsongerna 2006-2007.
– Det här blir något av det mest extrema jag gett mig in i, och jag ser mycket fram emot det, säger Felix Rosenqvist. Jag är helt övertygad om att det optimala för min del i år är att dubblera i två olika mästerskap. Det ger en bredd och kontinuerlig körning, vilket är vad som behövs, men det har varit avgörande för mig att ett sådant upplägg inte får någon som helst negativ inverkan på min Formel E-satsning. Super Formula är det idealiska komplementet; det finns inga kalenderkrockar med Formel E, och mästerskapet i sig verkar fantastiskt. Jag längtar rejält till första testet!
Det nya avtalet markerar en återkomst för Rosenqvist till asiatisk formelbilsracing, tio år efter att smålänningen inledde sin bilracingkarriär i kontinentens Formel Renault-mästerskap (som han vann 2008). Sedan dess har Fjärran Östern fortsatt utgjort goda jaktmarker för Rosenqvist, med två segrar och två andraplatser i den prestigefyllda världsfinalen för Formel 3 på gatorna i Macau, Kina, som några av meritlistans absoluta höjdpunkter.
Årets startfält i Super Formula består av 20 förare, med internationella namn som trefaldige Le Mans-segraren André Lotterer (GER), Rosenqvists förre Formel 3-kollega Nick Cassidy (NZL) och regerande GP2-mästaren Pierre Gasly (FRA).
Även de tidigare Formel 1-stjärnorna Kazuki Nakajima (JPN), Kamui Kobayashi (JPN) och Narain Karthikeyan (IND) kommer till start, liksom fjolårsmästaren Yuji Kunimoto (JPN).
Rosenqvist kommer att tävla med startnummer #7, och tar plats i en imponerande lång lista av förare som kört för Shizuoka-baserade Team LeMans sedan stallet grundades 1969. Bröderna Michael och Ralf Schumacher (GER) hör till några av dem som fick teamets förtroende under 1990-talet – och den sistnämnde vann också Formula Nippon-titeln med Team LeMans 1996.
I fjol slutade stallet på tionde plats i Super Formula-sammandraget, med Karthikeyan och Kobayashi som förarpar.
– Team LeMans har tävlat på högsta nivå i japansk racing i över 40 år, säger Mr. Donuma Hiroyoshi, teamchef. Under den tiden har vi haft förmånen att jobba med många väldigt talangfulla förare från Europa. Vi är enormt glada att få fortsätta med det tillsammans med Felix Rosenqvist den här säsongen. Felix är en högt respekterad förare och jag är säker på att han snabbt kommer bli en stor favorit bland de japanska fansen. Ingen kan ifrågasätta Felix förarskicklighet. Han är en av de snabbaste i världen och vi kommer att göra allt vi kan för att han ska nå så bra resultat som möjligt.
Felix Rosenqvist är just nu på plats i Japan och kommer att köra Super Formula-bilen för första gången vid ett test på F1-banan Suzuka i början av nästa vecka (6-7 mars). Han kommer därefter att resa tillbaka till Europa och påbörja uppladdningen inför nästa Formel E-race, som körs i Mexico City den 1 april.
Årets Super Formula-mästerskap avgörs över sju tävlingshelger, med både premiär (22-23 april) och final (21-22 oktober) på Suzuka. Däremellan gästar fältet också Okayama International Circuit, Fuji Speedway, Twin Ring Motegi, Autopolis och Sportsland Sugo. Tävlingsformatet växlar mellan ett och två race per helg.
SUPER FORMULA – KALENDER 2017
Suzuka Circuit
Rd. 1 | 22-23 april
Okayama
Rd. 2 | 27-28 maj
Fuji Speedway
Rd. 3 | 8-9 juli
Twin Ring Motegi
Rd. 4 | 19-20 augusti
Autopolis
Rd. 5 | 9-10 september
Sportsland Sugo
Rd. 6 | 23-24 september
Suzuka Circuit
Rd. 7 | 21-22 oktober
Super Formula SF14 – teknisk specifikation
Chassi | |
---|---|
Leverantör | Dallara Automobili S.p.A (Italien) |
Längd | 5,268 mm |
Bredd | 1,910 mm |
Höjd | 960 mm |
Vikt | 660 kg minimum (inkl. förare) |
Växellåda | 6-växlad, paddelmanövrerad |
Bromsar | Brembo, kolfiber |
Motor | |
Leverantörer | Toyota och Honda |
Volym | 2,000 cc |
Typ | Rak 4:a, turbo |
Vikt | 85 kg minimum |
Effekt | 405kw (550 hk) |
Däck | |
Leverantör | Yokohama Rubber Co., Ltd. |