En pallplats, en pole position och ett snabbaste varv – Felix Rosenqvist har fått en stark start på tillvaron i racingserien Formel E för eldrivna formelbilar. I helgen återupptas säsongen 2016-17 efter ett tre månader långt uppehåll, när deltävling tre ska avgöras på gatorna i den argentinska huvudstaden Buenos Aires.
– Jag ser extremt mycket fram emot det här loppet, säger Felix Rosenqvist. Det har varit ett långt uppehåll och längtan efter att få köra är större än på länge. Jag har aldrig varit i Argentina, eller Sydamerika över huvud taget, så jag är väldigt förväntansfull inför den här helgen av flera skäl.
Rosenqvist – den förste och hittills ende svenske föraren i Formel E – har under sina två första race i mästerskapet snabbt visat att han hittat tillrätta. Tävlingens snabbaste varv innebar att poängkontot öppnades redan i premiären i Hong Kong i oktober, och när fältet därefter intog marockanska Marrakesh en månad senare nådde Rosenqvist under uppmärksammade former två nya milstolpar med såväl pole position som en första pallplats (trea bakom totalledande Sébastien Buemi och engelsmannen Sam Bird).
Den starka inledningen har placerat Rosenqvist på en överraskande fjärdeplats i förartabellen, där han just nu huserar som bäst placerade nykomling. Mahindra Racing-föraren själv väljer dock att hålla förväntningarna i schack inför lördagens race i Buenos Aires – den enda banan som varit en del av Formel E-kalendern under mästerskapets samtliga tre säsonger.
– Det är förstås roligt att det gått så här pass bra så tidigt, men Buenos Aires blir en helt ny utmaning och det är svårt att säga hur starka vi kommer att vara där, fortsätter Rosenqvist. Banorna i Hong Kong och Marrakesh användes för första gången i Formel E och var nya för alla, men nu kommer vi till ett antal ställen där många av de andra har kört flera gånger förut. Det kommer antagligen att göra min situation lite tuffare, men egentligen finns det inget som säger att vi inte kan vara med i toppen även nu.
För att kunna möta den tuffa utmaningen i Sydamerika på bästa sätt har Rosenqvist under de senaste veckorna spenderat mycket tid tillsammans med Mahindra Racings ingenjörsstab. Fyra dagars simuleringsarbete och noggranna genomgångar av banans speciella karaktär ska göra anpassningen så smidig som möjligt på plats i Buenos Aires.
– Jag har jobbat hårt med teamet för att förbereda mig inför det här, avslutar Rosenqvist. Vi har lagt mycket tid på att utveckla vår simulator och förstå hur vi ska maximera bilens tillgängliga energi under ett race. Jag tycker att vi har en tydlig plan kring vad vi vill göra och hur vi ska göra det, och även om banan är ny för mig brukar det vanligtvis gå ganska snabbt att anpassa sig om bara känslan i bilen är bra. Vi får se hur det går, men jag kan lova att vi alla drar åt precis samma håll och att vi vill ta oss ännu ett steg närmare vår första seger.
Helgens race körs på en 2,480 km lång och utmanande stadsbana i Puerto Madero i centrala Buenos Aires. Vädret väntas spela en avgörande roll i utgången av tävlingen, med prognoser om ömsom argentinsk sommarhetta på uppemot 35 grader blandat med potentiellt intensiva regnskurar.
Buenos Aires ePrix körs kl. 20.00 svensk tid på lördag kväll (den 18 februari). Loppet sänds LIVE på Eurosport.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Lördag 18 februari
Fri träning 1: 12.00-12.45
Fri träning 2: 14.30-15.00
Kvalificering: 16.00-17.00
Buenos Aires ePrix: 20.00
LÄGET I MÄSTERSKAPET
FIA Formula E Championship
Efter 2/12 race (topp fem)
1: S. Buemi (SUI), 50 p.
2: L. di Grassi (BRA), 28 p.
3: N. Prost (FRA), 24 p.
4: F. Rosenqvist (SWE), 19 p.
5: S. Bird (GBR), 18 p.