I helgen inleder Felix Rosenqvist sin satsning på framtiden, när det innovativa elbilsmästerskapet Formel E drar igång med premiär mitt i hjärtat av centrala Hong Kong. Som förste svensk någonsin tar Rosenqvist steget in på en arena där motorsporten på allvar omfamnar morgondagens teknologi, och där några av världens snabbaste förare ställs man mot man under en säsong som spänner över 12 race på fem olika kontinenter.
FIA Formula E Championship (Formel E) är världens enda mästerskap för eldrivna formelbilar. I helgen inleds den tredje Formel E-säsongen i ordningen, och för första gången finns det alltså svenskt på startlinjen. Felix Rosenqvist – 2015 års Europamästare i Formel 3 – äntrar mästerskapet tillsammans med det indiska teamet Mahindra Racing, och blir en av totalt 20 förare i ett fält där biltillverkare som Renault, BMW, Citroën/DS, Audi och Jaguar står för motståndet.
– Det här är utan tvekan den mest unika utmaningen jag stött på under min karriär så här långt, säger Felix Rosenqvist. Det ska bli otroligt kul, och väldigt spännande. Jag vet egentligen inte alls vad jag kan förvänta mig, hur snabba vi kommer att vara, eller hur man lägger upp ett Formel E-race på bästa sätt. Vi har naturligtvis gjort simuleringar under försäsongstesterna, men det är nu det blir på riktigt. Elbilsracing skiljer sig markant från det jag blivit van vid tidigare, och det var länge sedan jag kände mig så här förväntansfull inför en premiär.
Till skillnad mot en traditionell racingsäsong sträcker sig Formel E-äventyret över två kalenderår, med premiär på hösten och final efterföljande sommar. Säsongen 2016-17 sparkar alltså igång nu till helgen på asiatisk mark i världsmetropolen Hong Kong, där en knappt två kilometer lång bana har byggts upp längs med den skyskrapsdominerade stadssilhuetten vid den klassiska Star Ferry-terminalen.
Samtliga Formel E-race körs inne i några av världens mest ikoniska städer. Efter Hong Kong fortsätter säsongen i bland annat Marrakech, Buenos Aires, Mexico City, Monaco, Paris, New York och Montreal (där finalen äger rum den 29-30 juli 2017).
– Kalendern i Formel E är helt unik, fortsätter Rosenqvist. Det finns inget annat inom motorsporten som liknar den. Alla race körs inne i städerna på mer eller mindre trånga stadsbanor, och det är något som verkligen tilltalar mig. Faktum är att jag har vunnit på alla stadsbanor jag någonsin kört – men den sviten blir nog tyvärr svår att upprätthålla! Vi kör i väldigt exotiska miljöer och bara det blir ett minne för livet.
Formel E besöker Hong Kong för första gången den här helgen, vilket innebär att premiärbanan också blir en helt ny bekantskap för samtliga förare – erfarna som nya. 24-årige Rosenqvist anländer direkt från Barcelona, där han under den gångna helgen avrundade sin säsong i GT-mästerskapet Blancpain GT Series Sprint Cup med en eftertrycklig seger.
– Banorna i Formel E är temporära eftersom de byggs upp inne i stan på vanliga vägar, så det finns ingen möjlighet att köra dem under resten av året, förklarar Rosenqvist. Det enda man kan göra för att förbereda sig är att studera banlayouten, och det har jag förstås gjort. Hong Kong ser ut att ha en intressant blandning av snabba och långsamma kurvor, med en i Formel E-sammanhang lång raka på drygt 500 meter. Jag tror att vi kommer få se bra racing.
Rosenqvists teamkamrat hos Mahindra Racing är den tyske före detta Formel 1-föraren Nick Heidfeld, som funnits med i Formel E sedan starten och nu inleder sin tredje raka säsong. Bland övriga konkurrenter märks bland andra båda de två tidigare Formel E-mästarna, brasilianaren Nelson Piquet Jr. (mästare 2014-15) och schweizaren Sébastien Buemi (mästare 2015-16). I fältet finns också namn som argentinaren José María López, trefaldig världsmästare i standardbilsracing (WTCC), och fransmannen Nicolas Prost, son till den fyrfaldige F1-världsmästaren Alain Prost.
Lovande försäsong
Tidigare i höstas genomförde Rosenqvist, liksom resten av fältet, två officiella försäsongstester på Donington Park i Storbritannien. Under totalt sex dagar förberedde Mahindra Racing den nya bil man utvecklat under våren och sommaren – Mahindra M3Electro – samtidigt som Rosenqvist gavs en viktig chans att bekanta sig med sitt nya tävlingsredskap. Sammantaget under försäsongen har M3Electro tillryggalagt 4100 km, privata tester inräknade.
– Testerna gick generellt bra och vi fick mycket uträttat, avrundar Rosenqvist. Teamet har tagit fram en helt ny drivlina tillsammans med vår partner Magneti Marelli inför den här säsongen, och vi fokuserade först och främst på att få den tillförlitlig. Vi var bra med fartmässigt i England, men det var för det första på en ”vanlig” bana, långt ifrån det vi stöter på under säsongen, och för det andra är test och tävling två helt olika saker. Det är nu allt optimeras; först nu får vi se vart vi egentligen står. Jag är ödmjuk inför den här uppgiften och jag blir inte förvånad om det kommer krävas några race för att förstå strategin och tekniken fullt ut.
Alla Formel E-tävlingar, med undantag för de avslutande två helgerna i New York och Montreal där dubbla race ska köras, avgörs över endast en dag. Det innebär att både träning, kval och race packas ihop i ett intensivt och publikfriande program.
Premiärloppet i Hong Kong kommer att köras kl. 10.00 svensk tid på förmiddagen nu på söndag (9 oktober), och visas i direktsändning på Eurosport.
Felix Rosenqvist tävlar med startnummer #19 under 2016-17 års Formel E-säsong.
All information inför helgens race i Hong Kong finns här: http://us12.campaign-archive2.com/?u=73c511cfcad65d2a124d92dea&id=599b8ce78d