Felix Rosenqvist körde in fyra nya mästerskapspoäng vid helgens DTM-tävlingar på ungerska Hungaroring utanför Budapest, där svensken också för första gången lyckades ta plats som bäst placerade Mercedes-förare i såväl kval som race.
Rosenqvist – som debuterade i DTM för bara en månad sedan som ersättare för fransmannen Esteban Ocon – fick en bra start på evenemanget i Ungern, och kvalade in som nia till det första av helgens två race. Rosenqvist slog sig därmed in som den snabbaste av Mercedes-stallets åtta förare, där bland andra de tidigare DTM-mästarna Paul Di Resta (GBR) och Gary Paffett (GBR) ingår, och lyckades också sånär rubba Audi-teamets ockupation av de åtta främsta startpositionerna trots att Mercedes-bilarna på grund av DTM-seriens resultatbaserade viktsystem vägde hela 25 kilo mer.
I Race 1 körde Rosenqvist sedan kontrollerat in på åttonde plats, återigen som bäste Mercedes-representant. Poängplatsen var Rosenqvists andra på bara fem körda DTM-lopp.
– Det känns kanon att ha tagit poäng igen i DTM, säger Felix Rosenqvist. Jag fick till ett bra varv i kvalet, och med tanke på förutsättningarna tror jag att vi kom väldigt nära gränsen för vad som var möjligt. Detsamma gäller Race 1, där jag var tuff in i första kurvan och lyckades tjäna en position. Vi hade ett viktmässigt handikapp den här helgen, men jag tycker att vi gjorde det mesta av vad vi hade och jag är definitivt nöjd med min egen insats.
I söndagens avslutande Race 2 tvingades Rosenqvist att starta på 24:e och sista plats – ett utgångsläge förorsakat av en skada på bilen under förmiddagens kval. Den 24-årige smålänningen avancerade dock i ett händelserikt race, och tog till slut målflagg på 13:e plats* (som tredje bästa Mercedes-chaufför). Loppet vanns av fältets andre svensk, Mattias Ekström.
– Tyvärr var startpositionen i Race 2 för dålig för att vi skulle ha en rimlig chans att slåss om poäng i det loppet, avslutar Rosenqvist. Bilen hade en liten skada i kvalet och dessutom fick jag trafik på mitt snabbaste varv, så det var ett svårt utgångsläge. I slutändan kom vi ändå ganska nära, och på det stora hela är jag väldigt nöjd med den här helgen. Farten har varit konkurrenskraftig sett till omständigheterna, och det är förstås något jag tar med mig till finalen på Hockenheim om tre veckor. Sist men inte minst grattis till Mattias (Ekström); snyggt kört!
Helgens tävlingar i Budapest utgjorde startskottet för ett högintensivt höstprogram för Felix Rosenqvist, där fyra raka racehelger ska klaras av i lika många länder och i tre olika mästerskap. Nästa helg deltar Rosenqvist i säsongsfinalen för Blancpain GT Series Sprint Cup i Barcelona (Spanien), och veckan därpå drar den efterlängtade Formel E-säsongen igång med premiär i Hong Kong (den 9 oktober). Från Fjärran Östern beger sig Rosenqvist sedan tillbaka till Europa, där DTM-finalen äger rum på tyska Hockenheim den 14-16 oktober.
*Några timmar efter målgång i det andra loppet meddelade tävlingsledningen att Daniel Juncadella och Marco Wittmann, som ursprungligen slutade trea respektive fyra, diskvalificerats. Felix flyttades därmed upp från 13:e till 11:e plats. Mer information om domslutet i fråga finns här.
RESULTAT
DTM | Hungaroring (Ungern)
Race 1
1: Edoardo Mortara (ITA), 26 varv
2: Jamie Green (GBR), +1.090s
3: Miguel Molina (ESP), +9.240s
4: Mike Rockenfeller (GER), +10.602s
5: Nico Müller (SWI), +11.535s
—
8: Felix Rosenqvist (SWE), +24.729s (främsta Mercedes)
Race 2
1: Mattias Ekström (SWE), 36 varv
2: Adrien Tambay (FRA), +4.350s
3: António Félix da Costa (POR), +24.209s
4: Tom Blomqvist (GBR), +26.067s
5: Timo Glock (GER), +26.813s
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), +40.710s