Med lite drygt tre veckor kvar till årets upplaga av Macau Grand Prix – Formel 3-säsongens absoluta höjdpunkt – inleder vi nu vår uppbyggnad inför det klassiska gatloppet här på www.felixracing.se. Först ut: en övergripande titt på Macau som stad, och loppet som institution.
Macau. En racerförares våta dröm eller inte? Den före detta portugisiska kolonin utanför Hong Kong har inte alltid varit den racingmetropol eller casinostad man är idag. Faktum är att historien om Macau – idag ett populärt och växande resmål – går långt tillbaka i tiden…
Från fiskeby till ”Asiens Las Vegas”
Före portugisernas ankomst var Macau kinesiskt, och européerna kom inte dit förrän på 1500-talet. Då var Macau en liten fiskeby och portugiserna fick tillstånd att idka handel, men dock inte bosätta sig. Den som sett filmen ”Den siste samurajen” med Tom Cruise i huvudrollen känner kanske igen sig till viss del. Det var likadant i Japan där européers rätt att bosätta och röra sig var oerhört begränsad. Efter ett par år fick portugiserna dock rätt att upprätta en permanent bosättning mot att de betalade en årlig tribut på 18,9 kg silver till kineserna, något som man gjorde i över 300 år fram till 1860-talet. Ackumulerat under dessa år uppgick betalningen till nästan 600 kg silver. Man fick dock igen investeringen många gånger om eftersom handeln med fjärran östern blomstrade.
Efter Opiumkriget (1839-1842) erövrade Portugal mer land i anslutning till Macau och utökade därmed kontrollen över det viktiga handelsnavet. Den lilla landremsan förblev under portugisisk kontroll ända till andra världskriget då den hamnade under en kortvarig japansk ockupation.
Efter krigets slut återfick Portugal kontrollen och status quo förblev oförändrad ända till 1976 då Portugal i kölvattnet av Nejlikerevolutionen gav upp alla kolonier, inklusive Macau. Överlämnandet till Kina skedde i flera steg, och den kinesiska regeringen övertog formellt suveränitet över Macau den 20 december 1999. Macau behöll en stor del av sin självständighet, och idag har man kontroll över viktiga frågor såsom immigration, finansväsende och administration. Vill man åka till Macau – en så kallad SAR-zon (Special Administrative Region) – bör man således växla till sig den inhemska valutan patacas, även om Hong Kong-dollar också används i allt större utsträckning.
Idag livnär sig Macau främst på två inkomstkällor som också är beroende av varandra – turism och casinospel. I samband med att man öppnade upp sig mot Kina i slutet av 70-talet följde en enorm boom för kineser som ville leva loppan i den gamla kolonin. Än idag har man mängder av kinesiska – och internationella – turister varje år.
Idag har Macau direkt förbindelse med fastlands-Kina, men det smidigaste transportalternativet är flyg. Eftersom man har låga skatter kan man flyga relativt billigt med flera asiatiska lågprisbolag, men tyvärr finns det inga direktlinjer från Sverige. De flesta bolag, till exempel Air China, kräver en mellanlandning i Peking. Om du flyger till Hong Kong eller bara är där på semester kan du också ta båten till Macau; en resa på ungefär en timme med en snabb katamaran.
Många kanske har svårt att förstå hur explosionsartad utvecklingen för Macau som spelmetropol faktiskt har varit – men faktum är att Macau idag har större casinon än självaste Las Vegas. Världens i särklass största fysiska casino ligger i Macau; och den som har varit där vet att det är få saker i spelbranschen som slår Venetian Macao med sina 3000 spelautomater och hela 870 bordsspel. Man har till och med lika många hotellrum som man har slots! Dessutom är det svårt att missa stället om man är på plats. Byggnaden är gigantisk. Ser man till världens tio största casinon finns fem av dessa i Macau – en plats som är lika stor som Visingsö i Vättern…
Till skillnad från nätcasinon – där du kan vinna skattefria vinster – måste du dock skatta för vinsterna om du tar med dig pengarna tillbaka hem till Sverige igen. Läs mer om casino på internet här för mer information. Många casinon som även inhyser hotell, vilket är de flesta, ger dig också gratis mat och dryck om du spelar för mycket pengar. Det kan vara värt att kolla upp vilka erbjudanden som finns för att du ska ha extra kul när du är i Macau – men glöm inte att koppla på hjärnan!
Gillar du inte casinovärlden finns det också annat att göra i staden. Flera historiska byggnader finns att beskåda, och du kan också besöka Macaus stadsmuseum som ligger på en grönklädd kulle. Därifrån har du också en fantastisk utsikt över staden – och detta är helt gratis.
Stadens största internationella begivenhet utspelar sig i november varje år, då den samlade racingeliten är på plats för prestigefyllda Macau Grand Prix – inofficiella VM för Formel 3. Loppet är erkänt som det enskilt svåraste på juniornivå i världen, och avgörs på gatorna mitt i stan; ett unikt race i en unik miljö. Felix ställde upp i Macau för första gången 2010, och placerade sig redan då riktigt bra med en sjundeplats i kvalet och en niondeplats i söndagens final. 2012 slutade han tvåa bakom portugisen António Félix da Costa efter en rafflande kamp om segern, och förra året vann han före österrikaren Lucas Auer. 2015 återvänder han alltså för att försvara sin seger, den här gången med startnummer ett på sin Theodore Racing by Prema Powerteam-bil.
Felix är dock inte den ende svensken som vunnit Macau Grand Prix. Först ut med den bedriften var Rickard Rydell, som triumferade i loppet 1992. Tävlingens dignitet avspeglas inte minst av de förare som ställt upp under åren: Ayrton Senna, David Coulthard, Mika Häkkinen, Michael och Ralf Schumacher, Lewis Hamilton och Sebastian Vettel, bara för att nämna en handfull. Även Stefan Johansson – som idag agerar rådgivare åt Felix – har tävlat i Macau, och nådde en pallplats 1984.
Banan – Guia Circuit – ställer enorma krav på förarna på grund av sin oförlåtande karaktär, och är i sig en stor del av mystiken runt Macau. Det första loppet kördes i form av en skattjakt 1954, och sedan dess har tävlingen utvecklats till en av de mest ansedda inom motorsporten. Formel 3 har utgjort huvudakten sedan 1983, då Senna vann för Theodore Racing (samma team som alltså tillsammans med Prema driver Felix bil under 2015). Finalen avgörs alltid över 15 garanterat högdramatiska varv, där sprinten ner mot den berömda Lisboa-kurvan efter start är loppets kanske mest kritiska moment. Toppfarten på rakan efter start uppgår till närmare 300 km/h, med marginaler på bara ett par centimeter till de omgivande barriärerna.
Oavsett hur det går om några veckor kan man konstatera att Felix har stor press på sig att upprätthålla sin titel. Om han lyckas med det blir han historisk som förste svensk – och den andre föraren oaktat nationalitet – att vinna loppet två gånger. Till skillnad från dem som gillar roulett och andra casinospel på nätet och på Macaus många spelhallar så är det främst Felix egen skicklighet – och inte tur – som ställs på prov när årets upplaga av Macau Grand Prix avgörs den 19-22 november.