FELIX ROSENQVIST
Felix Rosenqvist, 33, är uppvuxen i Värnamo och tävlar i NTT INDYCAR SERIES – Amerikas främsta formelbilsmästerskap. Han kör för Meyer Shank Racing i bil #60.
Felix Rosenqvist är 2015 års europamästare i Formel 3, tvåfaldig segrare i de båda storloppen Macau Grand Prix och Masters of F3, samt trefaldig Formel Renault-mästare.
Rosenqvist debuterade under 2019 i NTT INDYCAR SERIES som teamkamrat till flerfaldige mästaren Scott Dixon hos anrika Chip Ganassi Racing. Efter en explosiv debutsäsong, med bland annat två pallplatser och en pole position, klassificerades Rosenqvist till slut som uppmärksammad sexa totalt i mästerskapet. Han utropades också till årets nykomling; den förste Ganassi-föraren på 20 år att ta hem den åtråvärda rookietiteln.
Under 2020 tog Rosenqvist sin första seger i INDYCAR när han triumferade på Road America i Wisconsin. Rosenqvist blev därmed den förste svensken att vinna ett INDYCAR-race sedan Kenny Bräck 2002.
FÖDD 7 november, 1991 (33 år)
UPPVUXEN Värnamo
BOR Indianapolis (USA)
KÖR NTT INDYCAR SERIES
TEAM Meyer Shank Racing
CV
2007 Första säsongen i bil
Asian Formula Renault | 4:a (bäste rookie)
2007 är året då Felix lämnar kartingsporten bakom sig och tar steget till bilracing. Kombinationen av mycket körtid och rimliga budgetkrav gör att valet av mästerskap faller på asiatiska Formel Renault, där Felix snabbt blir en pallkandidat att räkna med under insyn från rutinerade teamchefen Davide de Gobbi och hans stall March3 Racing.
Vid säsongsfinalen i Shanghai når Felix en milstolpe i karriären när han tar sin första bilracingseger. Triumfen levereras genom en omkörning på den tidens stora Formel Renault-stjärna Pekka Saarinen i en kamp om ledningen, och Felix avslutar säsongen som fyra totalt i mästerskapet och som årets rookie.
2008 Segersötma i Fjärran Östern
Formula Asia 2.0 | mästare
Felix stannar kvar i Asien för en andra säsong med March3 Racing. Det här året ställs siktet mot Formula Asia 2.0, Asiens nya och största Formel Renault-serie – och Felix dominerar från start till mål. Med tio segrar och 13 pallplatser på 15 race är karriärens första racingtitel ett faktum; en viktig framgång som ska komma att betyda mycket för självförtroendet inför de större utmaningar som väntar.
2009 Ett vinnande hemvändande
Formel Renault Sverige/NEZ | mästare
Efter titelsegern i Asien är ambitionen inför 2009 länge att ta steget in på den mer högprofilerade europeiska formelbilsscenen, men budgetkraven är stränga och föranleder till slut att den planen får revideras. Istället vänder Felix hem till Norden, där han gör rent hus med titlar i både de svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapen.
Säsongen präglas av den starka vänskap som byggs upp mellan Felix och hans främste konkurrent, Daniel Roos – tillika stallkamrat i Karlskoga-legendaren Lennart Bohlins Team BS Motorsport. Duon lyckas bibehålla en god sammanhållning trots pressen från två separata titelfighter, och blir till slut etta och tvåa – Felix före Daniel – i båda mästerskapen.
Blivande BMW-föraren Tom Blomqvist blir trea.
Mot slutet av året prövar Felix sina vingar i två inhopp ute i Europa. Han börjar med att ta sig upp på pallen i SEAT Leon Supercopa i franska Dijon – hans debut i täckt bil – och lyckas sedan vinna två gånger om i Formula Palmer Audi på Snetterton i England helgen därpå. Där sätter han samtidigt ett nytt banrekord.
2009 är alltjämt det enda året då Felix genomfört full säsong i ett mästerskap hemma i Sverige.
2010 Ner på kontinenten
ATS Formel 3 Cup | 5:a
Med tre titlar på två år har Felix nu tillräcklig vind i ryggen för att sjösätta en satsning på kontinentala Europa. Plattformen i fråga blir det tyska Formel 3-mästerskapet, ATS F3 Cup, där han skriver på Performance Racing – ägt av svenske Bobby Issazadhe.
Karriärens två första F3-segrar kommer båda på holländska Assen (om än under två olika helger), och medan den rutinerade Tom Dillmann tar hand om titeln slåss Felix strax där bakom med Daniel Abt och Kevin Magnussen i rookieleden. Han blir till slut femma i mästerskapet, och avrundar säsongen med en uppmärksammad debut i världsfinalen vid Macau Grand Prix – ett lopp som kommer att tjäna honom väl i framtiden…
2011 Genombrott i Holland
Formula 3 Euro Series | 5:a
Masters of F3 | seger
Felix tar steget till Formula 3 Euro Series, världens främsta F3-mästerskap, och äntrar därmed en helt ny och mycket större arena när han flyttar in på supportprogrammet till välbevakade DTM.
Felix nya team blir Berlin-baserade Mücke Motorsport – och samarbetet får en kanonstart. Redan i premiären på Paul Ricard lyckas Felix köra hem en första pallplats, och efter en lång rad liknande resultat lägger han till slut beslag på en välsittande första F3 Euro Series-seger i finalen på Hockenheim.
Säsongens största framgång kommer dock i det fristående storloppet Masters of Formula 3 på holländska Zandvoort, som Felix sensationellt vinner som förste svensk genom tiderna. Segern lanserar honom för första gången på allvar i det internationella rampljuset och stärker också relationen till Mücke Motorsports motorleverantör Mercedes-Benz, i vars juniorprogram han sedermera införlivas.
2012 En kraft att räkna med
Formula 3 Euro Series | 4:a
FIA European Formula 3 Championship | 3:a
Macau Grand Prix | 2:a
Felix fortsätter med Mücke Motorsport för en andra säsong, och deltar i både F3 Euro Series och det nya, parallella FIA European F3 Championship. Efter en otursdrabbad första halva av säsongen avslutar Felix på topp med fyra segrar på de sista sex racen, och når en sammanlagd tredjeplats i EM-tabellen.
Mot slutet av året understryker Felix sedan sin status som en av F3-världens snabbaste förare genom att sluta tvåa i Macau Grand Prix efter en stenhård kamp om segern med portugisen António Félix da Costa.
2013 Två till slutet
FIA Formula 3 European Championship | 2:a
Masters of F3 | seger
F3 Euro Series ersätts till den här säsongen av nya FIA F3 European Championship, som snabbt blir oerhört attraktivt och direkt samlar hela den europeiska Formel 3-eliten under ett och samma tak. Felix blir en av de stora förgrundsfigurerna under 2013 och anför Mücke Motorsports titelattack i en säsongslång strid mot mäktiga Prema Powerteam och den italienske Ferrari-junioren Raffaele Marciello.
Till slut är det Marciello som avgår med titeln i finalen på Hockenheim, men med tio segrar och 18 pallplatser på 30 race – och ett EM-silver – utgör säsongen ändå en stor framgång för Felix. Dessutom vinner han Masters of F3 för andra gången och blir därmed, efter Valtteri Bottas, den blott andre föraren någonsin att ta hem den holländska klassikern två gånger.
2014 En gatans man
FIA Formula 3 European Championship | 8:a
Grand Prix de Pau | seger
Macau Grand Prix | seger
Alltjämt i jakt på den hägrande F3-titeln väljer Felix att fortsätta på den beprövade vägen för ytterligare ett år med Mücke Motorsport. EM-säsongen blir dock en besvikelse. Felix kämpar i motvind med en mystisk avsaknad av fart; något som i efterhand visar sig vara kopplat till ett sprucket chassi. Det stoppar honom emellertid inte på de tekniska stadsbanorna i Pau och Macau, där han istället inkasserar två av karriärens mest betydelsefulla segrar.
Vid sidan av Formel 3 gör Felix också ett antal inhopp i kortlivade, nationsbaserade Formula Acceleration 1 (FA1) där han representerar Team Sweden. Två segrar och ytterligare en pallplats blir facit på fyra starter.
2015 EM-guld i rekordtempo
FIA F3 European Championship | mästare
Macau Grand Prix | seger
Efter att ha vunnit alla de stora F3-loppen (Macau, Pau och Masters of F3) lyckas Felix till slut äntligen lägga den sista pusselbiten på plats – och kröna sin F3-karriär med ett efterlängtat EM-guld. En flytt till Prema Powerteam visar sig vara nyckeln till framgång, och Felix lägger beslag på titeln redan i den näst sista deltävlingen på Nürburgring där han gör rent hus med tre segrar, tre pole positions och tre snabbaste varv.
2015 är ett rekordens år för Felix. 13 segrar, 24 pallplatser, 17 pole positions och 13 snabbaste varv utgör ett aldrig tidigare skådat säsongsfacit. När han dessutom kontrollerat kör hem världsfinalen i Macau för andra året i rad cementerar han definitivt sin plats som F3-historiens allra mest framgångsrika förare.
Felix är alltjämt den ende någonsin som lyckats vinna Formel 3-världens grand slam: EM-titeln, Grand Prix de Pau, Masters of F3 och Macau Grand Prix.
2016 Nya horisonter
DTM | poäng i debuten
Blancpain GT Series | 1 seger
24 Hours of Spa | 2:a
Indy Lights | 3 segrar
Efter sex års exklusivt fokus på Formel 3 blir 2016 en tvär kontrast för Felix – som istället tar alla chanser han får att köra i princip allt med fyra hjul.
Högt eftertraktad efter sin EM-titel, och besluten att visa sitt värde utanför komfortzonen i Formel 3, axlar Felix utmaning efter utmaning runt om i världen. Han tävlar bland annat i Indy Lights, instegsklassen till IndyCar, där han vinner från pole redan i premiären i St. Petersburg.
Det blir ytterligare två segrar, på gatorna i Toronto, innan han måste avsluta Lights-säsongen i förtid när chansen dyker upp att tävla för Mercedes i DTM som ersättare för Esteban Ocon. Felix tar poäng redan i sitt första DTM-race, som sker på Moscow Raceway i Ryssland.
En stor del av säsongen spenderas också i GT-racing i Blancpain GT Series Sprint Cup. Även här blir Felix snabbt en av toppförarna, med en seger i finalen i Barcelona som höjdpunkt tillsammans med AKKA-ASP-kollegan Tristan Vautier. Duon, tillsammans med Renger van der Zande, blir dessutom tvåa i klassiska Spa 24-timmars där Felix matchas hårt av teamet i såväl kval som race.
Under året ställer Felix även upp i Daytona 24-timmars i USA, och återvänder till Formel 3 en sista gång i sitt älskade Macau – där han beträder pallen som tvåa. Även en gästvisit i Sverige (Karlskoga), i den mer amatörbetonade men underhållande Legends-klassen, hinns med!
2016 är året som på många sätt drar upp linjerna för nästa kapitel i Felix racingkarriär. Under sommaren skriver han på för Mahindra Racing i elbilsmästerskapet Formel E, där han ska komma att bli en frontfigur under de följande två säsongerna. Han gör ett omedelbart intryck i den snabbväxande formelbilsserien genom att noteras för snabbaste varv i sin debut i Hong Kong i slutet av året, och slår till med pole position redan i den efterföljande tävlingen i Marrakesh.
Via framgångarna i Indy Lights får Felix också chansen att testa IndyCar för första gången. Testet sker tillsammans med Chip Ganassi Racing på Mid-Ohio och båda parter gillar vad de ser; det första fröet till ett framtida samarbete är sått.
2017 Trea två gånger om
FIA Formula E | 3:a (bäste rookie)
Super Formula | 3:a
Le Mans 24-timmars | debut
Felix fortsätter att föra en intensiv tillvaro, med dubbla tävlingsprogram i Formel E och en nyfunnen utmaning i japanska Super Formula (där han kör för Team LeMans). Han blir trea i båda mästerskapen, som rookie, och befäster därmed sitt rykte som en av racingvärldens mest anpassningsbara förare.
Den statusen stärks ytterligare när han som gästförare vinner både på Ring Knutstorp och Anderstorp i två inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Felix hinner också med att debutera i klassiska Le Mans 24-timmars, där han delar en LMP2-bil anmäld av DragonSpeed-stallet med landsmannen Henrik Hedman och britten Ben Hanley. Trots tidskrävande reparationer i depån tar ekipaget målflagg och slutar på 14:e plats totalt.
Den kanske allra mest chockerande framgången kommer emellertid inte i 300 km/h, utan sittande framför datorskärmen. Felix blir sensationell tvåa i tidernas största simracingtävling i Las Vegas, där Formel E-fältet möter världens främsta virtuella proffs, och tar en distinkt seger bland de ”verkliga” förarna. För den sammanlagda andraplatsen belönas han med 100 000 dollar.
Det mest framstående ögonblicket under året är dock en känslosam seger i Berlins E-Prix. På det nerlagda flygfältet Tempelhof kör Felix hem såväl sin som Mahindras första Formel E-triumf, vilken senare följs upp med ytterligare pallplatser i New York och Montreal.
Felix rankas vid säsongens slut som 23:a på ansedda Autosports årliga lista över världens 50 bästa förare alla kategorier – före ett flertal Formel 1-stjärnor och världsmästare.
2018 Urspårad titelattack
ABB FIA Formula E Championship | 6:a
Super GT | 10:a
Inför sin andra Formel E-säsong (2017-18) nämns Felix flitigt som en av förhandsfavoriterna till titeln. Han lever också initialt upp till förväntningarna genom att vinna två av säsongens första tre race (i Hong Kong och Marrakesh) och ta plats i toppen av förarmästerskapet när det nya året gör entré.
Han bär med sig samma form till Mexico City, där han kvalar in på pole och leder betryggande under den första delen av racet – men tvingas bryta med tekniska problem på väg mot en sannolik seger.
Kort därpå får titelambitionerna en ny törn när historien upprepar sig i nästa race i Rom. Felix dominerar kvalet på gatorna i den italienska huvudstaden, men tvingas återigen att parkera från ledarposition när en trasig bult sätter käppar i hjulen.
Med alltför många förlorade poäng blir Felix till slut sexa i mästerskapet; återigen bäst placerade Mahindra-chaufför, men överlag en besvikelse efter den fina säsongsupptakten.
Felix återvänder tillfälligt till Mahindra och Formel E för premiären av 2018-19 års säsong i Saudiarabien i december, som temporär ersättare till Pascal Wehrlein, men bryter även då med tekniska problem.
Under året tävlar Felix också fortsatt i Japan, där han växlar över från Team LeMans Super Formula-satsning till stallets parallella Super GT-program. I par med Kazuya Oshima beträder han pallen vid deltävlingen i thailändska Buriram – den enda utanför Japan. Duon, som kör en Lexus LC500, blir till slut tia totalt i mästerskapet (som vinns av förre F1-världsmästaren Jenson Button och Noaki Yamamoto).
2018 bjuder också på minnesvärda stunder i Daytona – där Felix bildar en stjärnspäckad line-up med Lance Stroll, Daniel Juncadella och Robin Frijns i en ORECA LMP2 – och ett imponerande gästspel i Porsche Mobil 1 Supercup på Spa. För att inte tala om en lika oväntad som publikfriande rallydebut (!) i slovakiska Rallye Tatry!
Den 28 september offentliggörs Felix flytt till IndyCar och Chip Ganassi Racing för säsongen 2019. I och med det landar han en av racingvärldens mest eftertraktade sitsar – och ett nytt kapitel i karriären inleds på andra sidan Atlanten.
2019 Kraftfull INDYCAR-debut
NTT INDYCAR SERIES | 6:a (bäste rookie)
Säsongen 2019 tar Felix in i en ny fas av karriären, när han anförtros med uppdraget att representera toppteamet Chip Ganassi Racing i självaste NTT INDYCAR SERIES – Amerikas största formelbilsmästerskap.
Som teamkamrat till Scott Dixon, femfaldig och regerande INDYCAR-mästare, kunde ribban inte vara högre lagd – men Felix drar direkt ögonen till sig genom att kvala in som trea, en placering före Dixon, till premiären i St. Petersburg. Han slutar sedan fyra i racet efter att ha varit i ledning i 31 av 110 varv, trots att en klämd nerv i högerarmen ställer till obehag under stora delar av loppet.
Under resten av våren följer mer blandade resultat. I kvalen är Felix en regelbunden aktör i det avslutande Fast Six-segmentet – och tar sin första pole position redan i säsongens femte deltävling – men i racetrim har han svårare att hitta rätt och faller ofta tillbaka med alltför stort däckslitage.
En träningskrasch i 350 km/h inför kronjuvelen Indy 500 sätter också en del mentala spår, men i takt med att erfarenheten ökar förbättras också Felix resultat stadigt under den andra halvan av säsongen – då han konstant hör till de absolut snabbaste på banan.
Den första pallplatsen kommer efter en sprakande segerstrid mot Dixon på Mid-Ohio, där Ganassi-duon tar hem en spektakulär dubbel, och inte långt därpå blir det ytterligare en andraplats i säsongens näst sista race i Portland.
I finalen på Laguna Seca är Felix aldrig utanför topp två under träningen, men snurrar olyckligt i kvalet och tvingas starta på 14:e plats efter en kontroversiell bestraffning. Han lyckas dock avancera hela vägen till en slutlig femteplats i mål, vilket är tillräckligt för att säkra Rookie of the Year-titeln; som därmed landar hos Chip Ganassi Racing för första gången sedan Juan Pablo Montoya inkasserade densamma 1999.
Totalt slutar Felix på sjätte plats i INDYCAR-tabellen – ett resultat som bara matchats av två andra rookieförare på hela 2000-talet.
2020 Första INDYCAR-segern i land
NTT INDYCAR SERIES | 11:a
Efter den framgångsrika debutsäsongen året innan är förväntningarna på Felix stora inför 2020 – men ingenting kommer att bli sig likt när coronapandemin plötsligt slår klorna i världen under våren.
Premiären i St. Petersburg ställs in i allra sista stund, med teamen och förarna på plats i Florida, och det kommer att dröja en bra bit in på sommaren innan säsongen till sist kan komma igång – nu med en kraftigt omarbetad kalender.
Felix inleder dock starkt. Han ligger tvåa i premiärloppet på Texas Motor Speedway – och sätter snabbaste varv – innan han emellertid kraschar bara ett fåtal varv från mål i samband med en varvning.
Årets största stund inträffar kort därpå, på Road America, när Felix tar sin första INDYCAR-seger i karriären efter en spektakulär uppgörelse med Pato O’Ward på det näst sista varvet.
Segern gör Felix till den blott andre svensken någonsin att vinna ett INDYCAR-race, efter Kenny Bräck.
Säsongen blir dock överlag en besvikelse, och Felix får nöja sig med 11:e plats i förarmästerskapet. Strax efter finalen meddelar han att han lämnar Chip Ganassi Racing för att istället inleda en relation med Arrow McLaren SP med start 2021.
2021 En tuff säsong
NTT INDYCAR SERIES | 21:a
Första säsongen med nya stallet Arrow McLaren SP blir en besvikelse. En otäck krasch i Detroit tvingar Felix att stå över två race i mitten av säsongen, och en sammanlagd 21:a plats i mästerskapet är långt ifrån den start på det nya samarbetet som man hoppats på.
Lärdomarna är dock många och trenden är positiv: de bästa resultaten når Felix till sist mot slutet av säsongen. Förhoppningarna är därmed stora om ett betydligt bättre 2022.
2022 Stora framsteg
NTT INDYCAR SERIES | 8:a
Efter besvikelsen från året innan slår Felix tillbaka med kraft under 2022, med dramatiskt förbättrad prestanda och en åttondeplats i den slutliga mästerskapstabellen – hans näst bästa INDYCAR-säsong så långt.
Höjdpunkter under året inkluderar två pole positions på Texas Motor Speedway och Indianapolis road course, samt ett förlösande första besök på pallen för Arrow McLaren SP på gatorna i Toronto. Han slutar också fyra i Indy 500.
Uppsvinget ger Felix ett förnyat kontrakt för 2023 av teamchefen Zak Brown.
2023 Upp och ner
NTT INDYCAR SERIES | 12:a
Ett år av varierande framgång, där Felix blir 12:a i mästerskapet efter en blandning av rejält oflyt mixat med stundtals blixtrande insatser.
Två nya pole positions, på Texas Motor Speedway och i finalen på Laguna Seca, visar på den sanna potentialen i Felix/Arrow McLaren-paketet, liksom två pallplatser i Detroit och Portland. Felix kvalar också in i första startled till Indy 500, som han sedan leder under en stor del av loppet.
På sista raden har de tre åren i McLaren-lägret dock präglats av en hel del stolpe ut, och efter säsongens slut lämnar Felix för att istället inleda ett samarbete med Meyer Shank Racing inför 2024.
2024 En färsk start
NTT INDYCAR SERIES | 12:a
Felix första säsong med Meyer Shank Racing ger omedelbar mersmak. Den nya konstellationen får en flygande start när Felix kvalar in i första led i premiären i St. Petersburg, och kort därefter ger MSR deras första pole position någonsin i INDYCAR på gatorna i Long Beach. Farten i kvaltrim är konstant och Felix är en regelbunden faktor i toppen av resultatlistan.
Det blir också en pallplats i det fristående loppet $1 Million Challenge på The Thermal Club i Kalifornien, ett icke-poänggivande format som testas för första gången under 2024. Bland höjdpunkterna under året märks också kvalet till Indy 500, där Felix kör in som bäste Honda-förare. Han tvingas dock bryta racet med ett motorras.
Säsongen är överlag positiv. Felix blir 12:a i mästerskapet, vilket markerar MSR:s bästa slutplacering någonsin i teamets relativt unga men offensiva INDYCAR-historia. Båda parter trivs med varandra och bara en dag efter säsongsfinalen annonseras ett nytt, flerårigt kontrakt som tar samarbetet långt in i framtiden.