Efter ett nästan två månader långt uppehåll återvänder FIA Formula 3 European Championship nästa vecka till rampljuset när 2014 års EM-säsong når ett intensivt klimax.
Den senaste deltävlingen i vad som betraktas som ett av världens absolut starkaste juniorracingmästerskap ägde rum på Nürburgring helgen den 15-17 augusti – och sedan dess har Felix och hans rivaler gått i väntans tider.
Med start nu på tisdag når dock EM-säsongen en högintensiv avslutningsfas, när fältet beger sig till klassiska Imola i hjärtat av Italien för två dagars officiella tester (7-8 oktober). Tisdagens övningar kommer att markera Felix första bekantskap med den mytomspunna banan en bit utanför Bologna, som fram till och med 2006 arrangerade en årlig deltävling i världsmästerskapet för Formel 1 under baneret San Marinos Grand Prix.
Imola-banan, eller ”Autodromo Enzo e Dino Ferrari” som den egentligen heter, bär också på en mörk historia. 1994 omkom såväl Roland Ratzenberger som Ayrton Senna i samband med F1-tävlingarna på anläggningen, och efterskalven efter olyckorna kom att förändra motorsporten för alltid. För första gången sattes säkerheten på allvar i främsta rummet, och det internationella racingsamfundet svor att aldrig behöva uppleva en liknande tragedi igen.
Bland åtgärderna som vidtogs märktes bland annat en kraftig ombyggnation av Imola-banans mest kritiska sektioner, och den fruktade Tamburello-kurvan – i vilken Senna hade kraschat i över 200 km/h – fick sin nuvarande skepnad i form av en betydligt långsammare chikan. Senna är än idag den senaste (och förhoppningsvis sista) föraren som förolyckats i Formel 1.
Efter de två testdagarna på tisdag och onsdag stannar EM-fältet kvar på Imola, där också säsongens näst sista deltävling ska avgöras kommande helg (10-12 oktober). Därefter beger sig Felix och co. direkt till tyska Hockenheim för den stora finalen en vecka senare.
Hela upplösningen på FIA Formula 3 European Championship 2014 – inklusive det förestående Imola-testet – följer du naturligtvis på www.felixracing.se.