Från hot om uteslutning till seger och banrekord – för ganska exakt ett år sedan kastades Felix Rosenqvist mellan hopp och förtvivlan i en dramatisk EM-deltävling på tyska Norisring. I helgen återvänder FIA Formula 3 European Championship till gatorna i Nürnberg för årets sammandrabbningar på den klassiska stadsbanan; och Felix är fast besluten att slå sig tillbaka in i vinnarcirkeln när mästerskapet nu når ”Tysklands Monte Carlo”…
I backspegeln
FIA F3 European Championship: Spa-Francorchamps (deltävling 5)
20-22/6
[yes_list]
- Rosenqvist missar pallen med tekniska problem
- Video: Felix reflekterar över helgen på Spa
- Galleri: alla bilder från Belgien
[/yes_list]
[yes_list]
- EXTRA (text): Norisring 2013 – känslorna svallar på Nürnbergs gator
- EXTRA (video): Felix egna ord om den dramatiska helgen
[/yes_list]
LAYOUT
Längd: 2.300 km
Invigd: 1947
Varvrekord F3: 48.306s (Felix Rosenqvist, 2013)
Resultat 2013 (Felix): 2/2/1
Racedistans (per race): 35 minuter
Med bara fyra kurvor och ett varv som är hälften så långt som de flesta andra på kalendern är det lätt att missta Norisring för en enkel bana. Inget kunde vara mer fel.
Asfalten på de forna paradgatorna runt den 360 meter långa ”Steintribüne”-läktaren hör till den mest ojämna i världen, och en uppsjö av målade trafiklinjer och parkeringsrutor gör greppnivåerna oerhört låga. Bansträckningen domineras av två hårnålar – en i vardera ände – vilket gör acceleration och inbromsning till de två absolut viktigaste parametrarna i jakten på en konkurrenskraftig bil. Just inbromsningarna ställer stora krav på förarna, med långa, hårda bromszoner där bilen dessutom – för att göra saker och ting ännu svårare – hela tiden belastas under sväng. Norisring kräver först och främst ett mekaniskt effektivt chassi, till skillnad mot mer traditionella banor där den aerodynamiska prestandan är avgörande.
Utrymmet för misstag (inför DTM-helgen på Norisring installeras ca. 100 specialbyggda betongmurar och tredubbla lager av Armco-barriärer) är minimalt – särskilt i den snabba S-kurvan på banans baksida. Här handlar det om att sakta men säkert bygga upp farten och självförtroendet under helgen, och det är av yttersta vikt att maximera sin körtid och inte tappa värdefull mark under den fria träningen.
FELIX PERSPEKTIV:
”Det känns skönt att få sätta sig i bilen igen så tätt inpå förra helgens tävlingar på Spa, där vi verkligen hade stolpe ut. Det är dags för oss att vinna race igen, och jag tror att Norisring kommer passa oss bra. Det är en stadsbana, precis som Pau där vi lyckades vinna tidigare i år, och man behöver en bil som fungerar bra under framför allt inbromsning. Jag kommer antagligen aldrig att glömma det som hände i Nürnberg förra året; det var den mest emotionella helgen hittills i min karriär, och till slut blev det också en av mina allra bästa. Jag var på pallen i alla tre race, vann det sista och satte ett nytt banrekord, så jag vet att vi kan hålla en väldigt hög nivå om vi får allt att klaffa. Jag är mer motiverad än någonsin och kommer att göra allt för att ta oss tillbaka till toppen, där vi hör hemma.”
TIDSSCHEMA
Fredag 27 juni
Fri träning 1: 12.45 (40 minuter)
Fri träning 2: 13.30 (40 minuter)
Kval 1: 17.40 (20 minuter)
Lördag 28 juni
Race 1: 10.40 (35 minuter)
Kval 2: 16.10 (20 minuter)
Söndag 29 juni
Race 2: 11.00 (35 minuter)
Race 3: 15.30 (35 minuter)
SÅ FUNGERAR DET – EN SNABBGUIDE TILL F3-EM
FIA Formula 3 European Championship är det officiella europamästerskapet för Formel 3. Varje tävlingshelg utgörs av tre race, som alla är 35 minuter (ca. 100 km) långa och värda lika många poäng enligt samma fördelningsstruktur som används i bland annat Formel 1 (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1; de tio främsta i varje race tar poäng).
Startuppställningen till de tre racen avgörs i två separata tidskval, där det bara handlar om en enda sak: att köra så fort det över huvudtaget är möjligt över ett flygande varv.
Den förare som noterar det snabbaste varvet i det första kvalet får starta i pole position (längst fram) i lördagens Race 1, och den som toppar resultatlistan i det andra får ge sig iväg från samma fördelaktiga utgångsläge i Race 2. Den som är näst snabbast får starta från ruta två, trean från ruta tre o.s.v. Startuppställningen till Race 3 bestäms av varje förares näst bästa varvtid i det andra kvalet.
KALENDER
Hela kalendern för säsongen 2014 hittar du här.
STARTLISTA
FIA Formula 3 European Championship 2014 – team och förare
SÅ FÖLJER DU FELIX I HELGEN
HEMSIDA
Den centrala knutpunkten i rapporteringen är www.felixracing.se, som kommer att uppdateras fullt ut under helgen med rapporter från samtliga träningar, kval och race. Även andra relevanta nyheter, bilder, videoklipp och annan information kommer att göras tillgänglig på hemsidan. Här hittar du allt som rör Felix – och lite till.
TV
Samtliga helgens tre race direktsänds på www.fiaf3europe.com, där också live timing finns att tillgå under alla pass som körs. En banner med direktlänk till livestreamen kommer att göras tillgänglig från slider-flödet högst upp på startsidan av www.felixracing.se. I Sverige sänder Viasat från säsongens samtliga race, och under 2014 bidrar dessutom Eurosport med ytterligare fördjupning i ett magasinprogram efter varje deltävling.
TV-tider
Lördag 28 juni
Race 1: 10.30 | Viasat Sport (LIVE) / 18.30 | Viasat Motor (repris)
Söndag 29 juni
Race 2: 10.50 | Viasat Motor (LIVE)
Race 3: 15.20 | Viasat Sport (LIVE)
[yes_list]
[/yes_list]
SOCIALA MEDIER
Interaktionen med fans och supportrar kommer huvudsakligen att äga rum på Facebook, där intresserade har möjlighet att själva kommentera, diskutera och ställa frågor om händelseförloppet på banan. Felix återfinns också på Twitter, där han twittrar om allt som rör hans karriär under namnet @FRosenqvist.