
Felix Rosenqvist fick en lovande start på årets NTT INDYCAR SERIES-säsong vid helgens premiär i Firestone Grand Prix of St. Petersburg i Florida, USA.
Rosenqvist och hans team Meyer Shank Racing slog direkt till med genomgående bra fart i säsongsupptakten, där smålänningen kvalade in som stark trea och teamkamraten Marcus Armstrong som fin fyra.
Kvalresultatet gav båda MSR-förarna ett gyllene läge i söndagens 100 varv långa premiärrace – och Rosenqvist öppnade starkt. Efter att snabbt ha installerat sig som tvåa satte han ledande Scott McLaughlin under press genom den första stinten på St. Petersburgs soldränkta gator.
En incident på det första varvet, och en efterföljande tidig gulflaggssituation, innebar dock att Rosenqvists strategi (liksom McLaughlins) i praktiken omintetgjordes från start. Händelsen spelade istället i händerna på de förare längre ner i fältet som valt en alternativ strategi och startat loppet på de sköra mjuka Firestone-däcken, vilka de nu kunde byta bort i ett tidigt depåstopp bakom säkerhetsbil.
Förloppet medförde att Rosenqvist, från att ha slagits om ledningen, föll långt ner i mittfältet efter sitt första depåstopp och sedan fick spendera resten av racet med att slå sig tillbaka fram mot täten. Det räckte till slut till en sjundeplats i mål.
– Vi hade en väldigt snabb bil här i helgen, men tyvärr föll loppet inte ut till vår fördel rent strategiskt, säger Felix Rosenqvist. Vi startade på de svarta (hårda) däcken och det sämsta som kunde hända för oss var en tidig gulflagg – och det var exakt det som hände. Därefter gick hela racet i full fart och vi tvingades i praktiken köra ikapp ett helt depåstopp under grönflagg. Det var sämsta möjliga scenario för oss.
Rosenqvist lämnar ändå St. Petersburg med en övergripande positiv känsla, efter att ha tagit målflagg som tvåa av förarna på motsvarande strategi (bakom McLaughlin) och noterats för loppets tredje snabbaste varv.
– Under omständigheterna är jag ganska nöjd med P7 idag, fortsätter Felix Rosenqvist. Jag trodde ärligt talat att det skulle bli mycket värre. Vi var nere på runt 14:e plats efter det första stoppet och vi lyckades köra in väldigt mycket tid ute på banan. Teamet har gjort ett bra jobb med bilen, både i kval och race, och jag är faktiskt mer optimistisk över farten vi haft här i år än vad jag var i fjol. Det är en riktigt lovande start på säsongen.
Premiären vanns av regerande mästaren Alex Palou (Chip Ganassi Racing). Deltävling två av NTT INDYCAR SERIES äger rum på The Thermal Club i Kalifornien den 21-23 mars.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 100 varv
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.866s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +6.204s
4: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +8.687s
5: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, +10.970s
—
7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +24.289s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 1/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 51 p.
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 41 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 36 p.
4: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 36 p.
5: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 30 p.
—
7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 26 p.