Felix Rosenqvist lyckades vända på leken och ta sig hela vägen fram till vinnarhålet i en rafflande upplösning på helgens INDYCAR-dubbel på Iowa Speedway.
Rosenqvist och hans Arrow McLaren-team fick initialt en trevande start runt den 1.4 km korta ovalen, där man inte träffade rätt på varken träning eller kval och hade problem att matcha de snabbaste bilarna.
I det första racet för helgen, på lördagskvällen svensk tid, fortsatte Rosenqvists jakt på prestanda – även om han lyckades klättra åtta placeringar och tog målflagg som 13:e bil.
– Det var inget vidare race för oss,säger Felix Rosenqvist. Vi hade en del tekniska problem som påverkade balansen i bilen, så det var svårkört. Under omständigheterna tycker jag att åtta placeringar upp, P13, var en hyfsad insats.
Det var dock i söndagens avslutande race, under INDYCAR-säsongens enda dubbelhelg, som Rosenqvist på allvar gav sig tillkänna.
Nu försedd med en betydligt mer förtroendeingivande bil lyckades smålänningen avancera från 16:e plats på gridden hela vägen fram mot täten, där han kom att utkämpa en osannolik segerstrid. In mot de tio sista av racets 250 varv återfanns Rosenqvist som tvåa bakom ledande Josef Newgarden, och ensam om att splittra de för helgen överlägsna Team Penske-bilarna.
– Det var en helt annan bil än dagen innan, förklarar Felix Rosenqvist. En fenomenal skillnad. Vi hade två riktigt starka stinter i mitten av loppet som tog oss upp på andraplatsen. Jag kom ikapp Newgarden och försökte hänga på honom genom alla varvningar, och vi var ohotade bakifrån.
Med bara ett fåtal varv kvar neutraliserades loppet dock av en gulflaggssituation. Fältet samlades ihop, och vid omstarten – bara tre varv från mål – attackerades Rosenqvist av Newgardens Penske-kollega Will Power.
Rosenqvist trycktes upp i de hala gummiresterna på utsidan av banan, där han med blotta förskräckelsen lyckades undvika muren men tappade värdefull tid och föll från andra till fjärde plats bakom Newgarden, Power och mästerskapsledande Alex Palou.
– Jag måste titta på den där omstarten igen, men jag hade i alla fall Power på insidan och hamnade uppe i däckresterna, avslutar Felix Rosenqvist. Det var tur att jag ens tog mig i mål; det var riktigt nära muren.
– Jag har nog aldrig varit så här besviken över en fjärdeplats. Samtidigt måste vi komma ihåg att vi startade på P16 och att vi har gjort en otrolig resa den här helgen. Det var en riktigt bra körning idag – jag önskar bara att det hade räckt hela vägen till pallen.
Rosenqvist var en av bara fem förare att ta målflagg på ledarvarvet i söndagens race. Hans fjärdeplats markerar ett tangerat personbästa på en oval i NTT INDYCAR SERIES (han var också fyra i Indy 500 säsongen 2022).
Nästa deltävling för NTT INDYCAR SERIES är Big Machine Music City Grand Prix i Nashville den 4-6 augusti.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 11-12
Hy-Vee INDYCAR Race Weekend
Iowa Speedway (USA)
Race 1
1: Josef Newgarden (USA), Penske, 250 varv
2: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +3.375s
3: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, +9.607s
4: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, +14.638s
5: Will Power (AUS), Penske, +22.402s
—
13: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, +2 varv
Race 2
1: Josef Newgarden (USA), Penske, 250 varv
2: Will Power (AUS), Penske, +0.705s
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, +2.686s
4: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, +4.116s
5: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +7.889s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 12/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 477 p.
2: Josef Newgarden (USA), Penske, 397 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 357 p.
4: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 330 p.
5: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 329 p.
—
12: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, 233 p.