Felix Rosenqvist är mitt uppe i vinteruppehållet efter en intensiv NTT INDYCAR SERIES-säsong. Redan nu är dock längtan inför 2023 – och en offensiv expansion för Arrow McLaren SP – stor. Vi stämmer av läget just nu.
Vad har du haft för dig sedan finalen på Laguna Seca?
FRO: Jag har spenderat ganska mycket tid hemma i Monaco, och träffat min familj – men det har även blivit några vändor till Indianapolis och Charlotte där vi har vår simulator. Ärligt talat hade jag inte haft någonting emot om säsongen började veckan efter finalen. Jag tycker att uppehållet är alldeles för långt, även om det alltid är skönt att ladda upp batterierna lite.
Nästa år expanderar AMSP från två till tre bilar, och till och med fyra under Indy 500. Hur går det arbetet, och hur mycket känner du av att teamet växer?
FRO: Det har gått bra hittills. Vi har kört tre bilar under Indy 500 ganska många år nu, så vi har fått några smakprov på vad som kommer krävas organisationsmässigt. Det känns som ett naturligt steg att skala upp på heltid inför nästa säsong. Vi har vuxit progressivt de senaste åren, och istället för att anlita massor av nytt folk nu, så har den här processen varit pågående under minst ett år.
Hur tror du att utökningen av antalet bilar rent sportsligt kommer att påverka er under 2023?
FRO: Det är alltid en utmaning att växa, men som sagt – det känns rätt i tiden, så jag tror enbart det kommer ge oss bättre verktyg att slåss om segrar och mästerskap. Det har varit många gånger de senaste åren vi önskat att vi hade en extra bil. Man blir lite bakbunden med bara två bilar, särskilt när det kommer till utveckling av set-up. Att få 50 % mer data varje pass, och dessutom relevant sådan via en erfaren och snabb förare som Alex Rossi, ser jag i det här läget som ovärderligt.
Som en följd av expansionen kommer du att byta startnummer från #7 till #6 nästa säsong. Får det några effekter i övrigt på gruppen närmast dig?
FRO: Allt är inte klart än när det kommer till line-up av mekaniker och ingenjörer, men planen är att behålla gruppen på min bil så intakt som möjligt. Några förändringar kommer det dock att bli. Min ingenjör från den här säsongen, Craig Hampson, kommer gå till Rossis bil och Chris Lawrence (tidigare head of simulation samt strategi för bil #7) kommer ta över hos mig.
Det är lite blandade känslor. Jag gillade verkligen att jobba ihop med Craig, och han är en av de bästa raceingenjörerna i INDYCAR. Å andra sidan är Chris en av våra absolut smartaste ingenjörer. Han har jobbat i teamet länge och är redo att axla rollen som raceingenjör. Han är dessutom en god vän utanför banan och vi spenderar mycket fritid ihop i Indianapolis, så det finns bra förutsättningar för ett grymt samarbete!
Årets säsong var i stora delar positiv, och ett klart steg framåt jämfört med 2021. Du slutade åtta i mästerskapet och ni var med och slogs om segern i Indy 500. Vilka delar fokuserar ni mest på nu under vintern för att komma ännu bättre rustade till 2023?
FRO: Störst fokus har legat på generell fart på stadsbanor för oss som team, och på short ovals för mig som förare. Jag känner att jag vill ta samma steg på kort-ovalerna som jag gjorde på superspeedways i år; då kommer jag ha ett starkt paket med mig för mästerskapet.
Vi måste också se till att börja säsongen lite bättre och vara med där uppe från start. Vi har helt andra förutsättningar 2023 jämfört med 2022 som grupp, så jag tror att vi kommer kunna vara mycket starkare ”out of the gates” i St. Pete!
När kommer du sitta i bilen nästa gång?
FRO: Nästa gång jag kör blir på den officiella testen på Thermal Club den 2-3 februari. Det är en helt ny bana i Kalifornien där vi aldrig kört förut, vilket lär göra försäsongen ännu mer svårläst än vanligt. Det kommer vara otroligt mycket jobb att ta sig igenom under de två dagarna – och den enda riktiga chansen för alla team att förbereda sig på allvar inför premiären.