Felix vann 2014 års upplaga av klassiska Grand Prix de Pau när han kontrollerade söndagens F3-final från start till mål – och skrev in sig i historieböckerna som bara den andre svensken genom tiderna att vinna det franska gatloppet.
Felix tog över ledningen från pole position-innehavaren Esteban Ocon direkt när lamporna slocknade, och etablerade sedan en liten men behaglig lucka över hemmafavoriten. Precis som i förmiddagens andra heat uppvisade duon snabbt ett övertag på resten av fältet, och drog ifrån sina konkurrenter med runt en halv sekund per varv.
Tävlingens mest dramatiska episod kom i form av en säkerhetsbilssituation ungefär halvvägs genom loppet, där Felix tvingades kontrollera en potentiellt avgörande omstart – en uppgift som inte gjordes enklare av en krånglande växellåda. Ocon tog tillfället i akt att attackera in i Gare-hårnålen, men Felix stod emot och vann till slut med 0.8 sekunder.
Segern är den andra genom tiderna för en svensk förare i Grand Prix de Pau, och kommer 43 år efter att den forne F1-chauffören Reine Wisell tog hand om förstaplatsen i 1971 års upplaga.
För att verkligen understryka sin fart på gatorna runt den pittoreska staden noterades Felix återigen för tävlingens snabbaste varv. Segern gör Felix till officiell vinnare av ”Grand Prix de Pau” 2014, men belönas inte med fler poäng än de 25 som en ”vanlig” FIA Formula 3 European Championship-triumf genererar.
FELIX:
– Helt underbart; äntligen vände det! Jag bestämde mig redan innan start för att jag skulle vinna det här loppet – att åka härifrån som tvåa var inte ett alternativ. Jag tog starten, och sedan kunde jag öppna upp en liten men tillräcklig lucka till Esteban. När säkerhetsbilen kom ut hade jag en klar plan för vart jag skulle dra i omstarten, men just då började växellådan krångla och jag fick inte i tvåan som jag skulle. Lyckligtvis gick det bra ändå, och jag kunde behålla ledningen in i mål. Det känns stort att ha vunnit den här tävlingen, och det är riktigt, riktigt skönt att få avsluta helgen på det här sättet!
RESULTAT
Pos. | No | Driver | Laps | Time | Gap |
---|---|---|---|---|---|
1 | 27 | Felix Rosenqvist / SWE kfzteile24 Mücke Motorsport | 29 | 36:01.050 | – |
2 | 2 | Esteban Ocon / FRA Prema Powerteam | 29 | 36:01.879 | 0.829 |
3 | 31 | Tom Blomqvist / GBR Jagonya Ayam with Carlin | 29 | 36:04.451 | 3.401 |
4 | 28 | Jake Dennis / GBR Carlin | 29 | 36:06.915 | 5.865 |
5 | 9 | Mitchell Gilbert / AUS Fortec Motorsports | 29 | 36:08.051 | 7.001 |
6 | 3 | Lucas Auer / AUT kfzteile24 Mücke Motorsport | 29 | 36:08.747 | 7.697 |
7 | 26 | Dennis van de Laar / NED Prema Powerteam | 29 | 36:09.705 | 8.655 |
8 | 10 | John Bryant-Meisner / SWE Fortec Motorsports | 29 | 36:10.531 | 9.481 |
9 | 5 | Jordan King / GBR Carlin | 29 | 36:11.406 | 10.356 |
10 | 19 | Antonio Giovinazzi / ITA Jagonya Ayam with Carlin | 29 | 36:12.499 | 11.449 |
11 | 25 | Antonio Fuoco / ITA Prema Powerteam | 29 | 36:13.366 | 12.316 |
12 | 14 | Felipe Guimaraes / BRA Double R Racing | 29 | 36:20.207 | 19.157 |
13 | 21 | Félix Serrallés / USA Team West-TecF3 | 29 | 36:20.600 | 19.550 |
14 | 15 | Jules Szymkowiak / NED Van Amersfoort Racing | 29 | 36:21.483 | 20.433 |
15 | 18 | Tatiana Calderón / COL Jo Zeller Racing | 29 | 36:22.845 | 21.795 |
16 | 4 | Roy Nissany / ISR kfzteile24 Mücke Motorsport | 29 | 36:27.292 | 26.242 |
17 | 6 | Edward Jones / UAE Carlin | 29 | 36:45.508 | 44.458 |
18 | 22 | Hector Hurst / GBR Team West-TecF3 | 28 | 36:36.111 | 1 Lp. |
NOT CLASSIFIED | |||||
– | 1 | Nicholas Latifi / CAN Prema Powerteam | 20 | 26:52.504 | 9 Lp. |
– | 8 | Michele Beretta / ITA Eurointernational | 16 | 20:13.781 | 13 Lp. |
– | 7 | Riccardo Agostini / ITA Eurointernational | 14 | 17:16.143 | 15 Lp. |
– | 20 | Sean Gelael / INA Jagonya Ayam with Carlin | 8 | 10:33.856 | 21 Lp. |
– | 30 | Max Verstappen / NED Van Amersfoort Racing | 1 | 01:21.814 | 28 Lp. |
– | 16 | Gustavo Menezes / USA Van Amersfoort Racing | 1 | 02:06.700 | 28 Lp. |
– | 12 | Alexander Toril / ESP ThreeBond with T-Sport | 0 | – | – |
– | 11 | Richard Goddard / AUS ThreeBond with T-Sport | 0 | – | – |