Efter veckor av väntan är den äntligen här; 2014 års upplaga av Macau Grand Prix. Under fyra dagar ska världens mest lovande formelbilslöften göra upp om segern i planetens mest prestigefyllda juniorrace – inofficiella VM för Formel 3 – och för femte året i rad är Felix Rosenqvist en av förarna på gridden.
Felix, som slutade tvåa i det berömda gatloppet utanför Hong Kong 2012, kommer den här gången till start för Kashbet.com by Mücke Motorsport i en fullskalig satsning mot det översta steget på pallen. Efter att dessutom på nytt ha funnits med i segerdiskussionen i fjol – bara för att tvingas bryta när han blev påkörd på det första varvet – brinner revanschlustens låga stark; med årets överlag motiga EM-säsong som extra bränsle.
Med ett startfält bestående av 28 av världens största racingtalanger råder det dock ingen tvekan om att konkurrensen – precis som vanligt i Macau – kommer att bli absolut mördande. Som om inte de ordinarie toppnamnen från Formel 3 vore nog spetsas fältet också med vinnare från både GP2 och World Series by Renault, vilket borgar för ännu en oförglömlig sammandrabbning i den kinesiska spelmetropolen. Lägg därtill en av planetens mest krävande banor – en 6.2 km lång skräckblandad adrenalinupplevelse mitt i hjärtat av den före detta portugisiska kolonin – och man börjar i alla fall skrapa på ytan av det som gör Macau så unikt.
Det första F3-loppet i Macau kördes 1983 och vanns av en viss Ayrton Senna. Sedan dess har bara ett fåtal lyckats bemästra de barriärinramade gatorna fullt ut – och till och med de allra bästa har gått bet i jakten på seger. Faktum är att hela 15 av förarna i årets Formel 1-fält har tävlat i Macau. Ingen av dem har lyckats vinna (Jenson Button kom närmast med en andraplats 1999).
Macau Grand Prix 2014 inleds med fri träning och kval på torsdag. Felix Rosenqvist är ensam svensk i startfältet, som utgörs av förare från sammantaget 19 olika länder.
[yes_list]
[/yes_list]
I BACKSPEGELN – FELIX I MACAU
2010: En stark debut
2011: Tuff helg efter bestraffning
2012: På pallen i världens största juniorrace
2013: Felix bryter efter ny segerstrid
Galleri: Felix i Macau – en tillbakablick
LAYOUT – GUIA CIRCUIT
Längd: 6.200 km
Invigd: 1954
Varvrekord F3: 2m10.237s (Edoardo Mortara, 2009)
Bästa resultat (Felix): 2:a (2012)
Racedistans – Kvalificeringsrace: 10 varv
Racedistans – Finalrace: 15 varv
Guia Circuit, som banan i Macau officiellt heter, har av flera av dagens Formel 1-stjärnor kallats för världens största förarutmaning. Det är till stor del just banans unika karaktär som har gjort tävlingen i Macau så mytomspunnen, och för att vinna här krävs en blandning av exceptionell talang, en känsla för att läsa situationer – och tur.
Varvet utgörs till 100 % av vanliga vägar i de centrala delarna av staden, och inleds med ett fullfartsparti bestående av två ultrasnabba kurvor och två långa raksträckor där bilarna når säsongens högsta toppfart på närmare 300 km/h. Den första riktiga kurvan – 90-graderssvängen Lisboa – markerar ett gyllene omkörningstillfälle; men också ett klassiskt nålsöga och en plats för garanterad dramatik under helgens gång.
Efter Lisboa inleds en brant klättring upp mot banans tekniska bergssektion. Den här delen av varvet kännetecknas av en rad svepande S-kurvor, som alla tas i mycket hög fart med bara centimetrar till murarna. Här finns mycket tid att hitta, men partiet är också förenat med stora risker när förarna tänjer alltmer på gränserna i jakten på hundradelar. Det finns inget utrymme för misstag, och de oförlåtande Armco-barriärerna står redo att obönhörligen fånga upp minsta lilla svacka i koncentrationen.
Bergssektionen avslutas med en serie långsammare kurvor, och banans kanske mest beryktade passage; den klassiska Melco-hårnålen. Med en banbredd på bara sju meter är Melco världens tightaste kurva, och här råder ständigt omkörningsförbud och konstant gulflagg – helt enkelt eftersom att det inte finns fysisk plats för två bilar i bredd. För att över huvud taget kunna ta sig runt Melco-hårnålen byggs chassits hjul- och styrgeometri om specifikt inför Macau Grand Prix.
Varvet avslutas sedan med två snabba högerkurvor – Fishermen’s och R Bend – innan förarna tar sig tillbaka ut på start- och målrakan igen. Inställningsmässigt representerar Guia Circuits varierande layout en stor utmaning för teamen, som ständigt tvingas jaga den optimala balansen mellan toppfart i den snabba första sektorn och tillräckligt fäste under resten av varvet. Att banan slingrar sig fram på vanliga gator medför dessutom ytterligare svårigheter som man vanligtvis inte behöver ta hänsyn till, som till exempel hala, målade trafiklinjer och feldoserade kurvor.
FELIX PERSPEKTIV:
”Macau är mitt absoluta favoritrace – både banan och inramningen är unik. Vi har haft en tuff säsong i EM i år, men Macau är något helt annat och jag går in i den här helgen med målsättningen att slåss om segern. Jag har varit tvåa en gång tidigare och har samlat på mig en hel del erfarenhet vid det här laget, vilket är extra värdefullt i en så här pass speciell tävling. Av samma skäl vet jag dock också hur oerhört små marginaler det är i Macau; murarna står otroligt nära, och ett misstag kan räcka för att förstöra allt man jobbat för. Jag känner mig väl förberedd. Jag är redo.”
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser lokal tid (GMT+08:00)
Svensk tid inom parentes
Torsdag 13 november
Fri träning 1: 10.55-11.35 (03.55-04.35)
Kval 1: 14.45-15.25 (07.45-08.25)
Fredag 14 november
Fri träning 2: 11.10-11.50 (04.10-04.50)
Kval 2: 14.05-14.45 (07.05-07.45)
Lördag 15 november
Kvalificeringsrace (10 varv): 13.45 (06.45)
Söndag 16 november
Suncity Group Formula 3 Macau Grand Prix (15 varv): 15.30 (08.30)
SÅ FUNGERAR DET – TÄVLINGSUPPLÄGGET I MACAU
Macau Grand Prix är en helt fristående tävling, och ingår alltså inte i något mästerskap. Tävlingen är den mest prestigefyllda i världen i juniorracingsammanhang, och listan över tidigare vinnare inkluderar namn som Ayrton Senna, David Coulthard, bröderna Michael och Ralf Schumacher – och svenske Rickard Rydell.
Tävlingshelgen inleds med fri träning och ett första tidskval redan på torsdagen, och fortsätter sedan med exakt samma upplägg – en träning och ett nytt kval – på fredagen. Varje förares bästa varvtid i endera av de två kvalen ligger till grund för hans startposition i lördagens Kvalificeringsrace. Den förare som noterat det snabbaste kvalvarvet – oavsett om han gjort det på torsdagen eller fredagen – startar alltså i pole position på lördagen.
Kvalificeringsracet – som är en unik företeelse för Macau Grand Prix – avgör den slutliga startuppställningen till söndagens final. Kvalificeringsracet fungerar på precis samma sätt som vilket annat lopp som helst, och den förare som är först i mål får helt sonika inleda söndagsfinalen från första plats på gridden (pole position). Tvåan i Kvalificeringsracet startar på andra plats, trean på tredje o.s.v. Resultatet i Kvalificeringsracet har ingen annan funktion än att just lägga grunden för startuppställningen till finalen, som i sin tur avgörs över 15 varv. Den förare som tar målflagg som segrare på söndagen utropas till vinnare av Macau Grand Prix 2014.
KALENDER
Hela kalendern för säsongen 2014 hittar du här.
STARTLISTA
Macau Grand Prix 2014 – komplett startlista.
Vill du veta mer om förarna på gridden? Klicka här.
SÅ FÖLJER DU FELIX I HELGEN
HEMSIDA
Den centrala knutpunkten i rapporteringen är www.felixracing.se, som kommer att uppdateras fullt ut under helgen med rapporter från samtliga träningar, kval och race. Även andra relevanta nyheter, bilder, videoklipp och annan information kommer att göras tillgänglig på hemsidan. Här hittar du allt som rör Felix – och lite till.
TV
Såväl lördagens Kvalificeringsrace som söndagens direkt avgörande final sänds LIVE på Viasat Motor.
TV-tider (svensk tid)
Lördag 15 november
Kvalificeringsrace: 06.40 | Viasat Motor (LIVE) / 13.45 | Viasat Motor (REPRIS)
Söndag 16 november
Suncity Group Formula 3 Macau Grand Prix: 08.25 | Viasat Motor (LIVE) / 18.00 | Viasat Motor (REPRIS)
SOCIALA MEDIER
Interaktionen med fans och supportrar kommer huvudsakligen att äga rum på Facebook, där intresserade har möjlighet att själva kommentera, diskutera och ställa frågor om händelseförloppet på banan. Felix återfinns också på Twitter, där han twittrar om allt som rör hans karriär under namnet @FRosenqvist.